Höga krav på jobbet kan leda till utbrändhet

file000884219889

Foto: morgueFile

Höga krav på jobbet kan vara en bidragande orsak till utbrändhet. Många chefer försöker ge sina medarbetare ökat handlingsutrymme eller socialt stöd för att minska risken för utbrändhet. Det visar en ny studie av forskarna Anna-Carin Fagerlind Ståhl och Cristian Ståhl vid Linköpingsuniversitet. – Många tar för givet att de här goda sakerna har en skyddande effekt. Men så är det inte, säger Anna-Carin Fagerlind Ståhl. Linköpingsforskarna har tillsammans med forskare i Kanada analyserat enkätsvar från drygt 1 700 personer från sju organisationer. Om detta skriver Essens i nr 1/2018. Forskarna jämförde den grupp som svarat att de hade stort handlingsutrymme och gott stöd av chefer, med den grupp som svarat att de inte hade det alls. Resultaten var tydliga. – Det spelade ingen som helst roll vilken grupp man tillhörde. Höga krav i arbetet är en risk för att drabbas av symptom på utmattning oavsett, säger Anna-Carin Fagerlind Ståhl till Essens.

Hélène Stolt, leg. psykoterapeut och socionom, säger till Chefsbloggen: – Det här är egentligen inga nyheter för mig, men det är bra att ny forskning för upp ämnet i debatten. Hélène fortsätter: – Jag har under många år jobbat med anställda som är eller riskerar bli utbrända, men också med chefer som kan uppleva samma sak. – För att undvika utbrändhet är förmågan till återhämtning avgörande. Kan man återhämta sig är risken för att utbrändhet väldigt liten, fortsätter Hélène Stolt.

couple

Foto: Stockfresh

På frågan om vad anställda och chefer kan göra för att minska risken för utbrändhet svarar Hélène Stolt: – För anställda kan kurser i stresshantering motverka utbrändhet. Om den anställde redan har närmat sig utbrändhet eller är utbränd är psykoterapi en bra behandlingsform. – För chefer rekommenderar jag chefsutveckling, ledarskapsutbildning eller coaching, för att chefen dels ska få stöd för sin egen situation men också för att utveckla sitt eget ledarskap, som i förlängningen gör att chefens medarbetar på sikt mår mycket bättre och presterar bättre, avslutar Hélène Stolt.

Fakta:
Hélène är konsult i Héléne Stolt Psykoterapi & Ledarskap AB sedan 1999. Hon är legitimerad psykoterapeut, socionom, beteendevetare samt specialist på stressrelaterade och psykosociala arbetsmiljöfrågor. Företaget har verksamhet i Västerås, Örebro, Enköping och Stockholm samt över större delen av landet genom uppdragsverksamhet. Företaget har därutöver vårdavtal för psykoterapi med landstingen Region Uppsala, Region Örebro län och Landstinget Dalarna.

Hélène Stolt Psykoterapi & Ledarskap AB

Psykoterapimottagning

Annonser
Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Hälsa, ledarskap, ledarskapsutbildning, psykoterapi och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s