Förebygg riskerna med långvarigt stillasittande arbete

Bild: Stockphotomedia

Långvarigt stillasittande arbete uppges vara en av de vanligaste orsakerna till arbetsrelaterade besvär. Förutom belastningsbesvär kan långvarigt stillasittande på längre sikt leda till sjukdomar som hjärt-kärlsjukdom eller diabetes typ 2. Därför inleder Arbetsmiljöverket nästa vecka en granskning av hur riskerna hanteras på arbetsplatser. Det är en EU-gemensam insats. Om detta skriver Arbetsmiljöverket i ett pressmeddelande.

– Det finns många risker med för långa arbetspass där man sitter stilla. Det är särskilt angeläget att förebygga och hantera risker för belastningsbesvär eftersom vi vet att det är en vanlig orsak till arbetsrelaterad ohälsa. Det visar också vår senaste undersökning om arbetsorsakade besvär, säger Erna Zelmin, generaldirektör på Arbetsmiljöverket.

Läs mer här

Prevent tipsar om rörelse och variation på jobbet

Tips till arbetsgivaren – Här är några saker du kan göra för att uppmuntra dina medarbetare till rörelse i samband med arbetsdagen:

  • Planera arbetsmiljön för att skapa rörelse.
  • Häng upp gummiband för att stimulera till rörelse.
  • Gör det möjligt att hålla promenadmöte eller ståmöte.
  • Uppmuntra till rörelsepauser.
  • Låt rörelse ingå i företagskulturen.

Tips till arbetstagaren – Här är några saker du som medarbetare kan göra för att få in mer rörelse i samband med arbetsdagen.

  • Rör dig till och från jobbet om du har möjlighet.
  • Använd gympaskor till och från jobbet så ökar chansen att du blir aktiv.
  • Varva sittande och stående flera gånger varje dag.
  • Ta en lunchpromenad.
  • Sätt upp mål, till exempel antal steg och trappor.
  • Boka promenadmöten med kollegor.
  • Peppa varandra att röra er mer!

Läs mer här

Arbetsmiljön om du jobbar hemifrån

En hälsosam arbetssituation vid arbete hemifrån kräver ett bra samarbete mellan chef och medarbetare. Så här får du hemmakontoret att fungera så bra som möjligt. Arbetsmiljöverket skriver om:

  • Arbetsgivarens ansvar vid arbete hemifrån
  • Arbetstagarens ansvar vid arbete hemifrån – samarbetet är avgörande
  • Några tips för en bra arbetsmiljö vid arbete hemifrån
  • Frågor och svar om arbete hemifrån

Läs mer här

Svårigheter att jobba på distans

På Chefsbloggen skriver Hélène Stolt, leg. psykoterapeut, socionom om svårigheter som det kan vara för en chef att leda personalen på distans.

Många som jobbar hemifrån tycker att det fungerar bra medan andra tycker att arbetsmiljön inte är lika bra när de jobbar hemifrån. Många som jobbar på distans saknar de sociala kontakter de är vana vid att ha när de är på jobbet. När man jobbar hemifrån sker möten via telefon eller videomöten. Många anställda uttrycker att det är svårt att hålla möten på distans. Många chefer uttrycker svårigheter med att vara chef på distans. Chefscoachning och handledning kan vara ett stöd i detta, enligt Hélène Stolt.

Läs mer här i tidigare blogginlägg

Hélène Stolt Psykoterapi & Ledarskap AB

Detta inlägg publicerades i Arbetsmiljö och märktes . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s